wait please
شکیبا باشید
خانهmap dividerمرکز آموزشmap dividerساخت کمپین گوگل ادوردز به زبان ساده

ساخت کمپین گوگل ادوردز به زبان ساده

با توجه به اهمیت گوگل ادوردز، ساخت کمپین های هدفمند و با پیکر بندی صحیح کمک بیشتری به موفقیت تبلیغات می نماید. در این سری از مقالات به آموزش مرحله به مرحله پنل گوگل ادز می پردازیم.

شما برای تبلیغات در گوگل ابتدا نیاز به یک اکانت گوگل ادوردز دارید. شما می توانید با جی میل خود اقدام به ساخت اکانت ادودرز نمایید. پس از ورود به آن با صفحه زیر که هیچ کمپین و تبلیغی در آن نیست مواجه می شوید.

 

ساخت کمپین گوگل ادوردز

 

ترتیب تبلیغ در گوگل به این شکل می باشد که شما در ابتدا باید یک کمپین بسازید. سپس به ساخت گروه های تبلیغاتی یا Ad Group مختلف در آن می پردازید و به هر کدام از این گروه ها کلمات کلیدی و یا Keyword های خود را اضافه می نماید. سپس برای هر اد گروپ متن تبلیغاتی یا Ad Text های مختلف جهت نمایش به مخاطبان می سازید.
بطور مثال یک فروشگاه اینترنتی فروش لباس را در نظر بگیرید. شما چند دسته لباس مثل پیراهن، شلوار، لباس مردانه و لباس زنانه برای فروش در سایتتان دارید. برای تبلیغ در گوگل می توانید یک کمپین با نام فروش لباس بسازید. شما می توانید با توجه به هدفتان انتخاب نمایید که کمپینتان بصورت تبلیغات در شبکه جست و جو گوگل(Search Campaign)، تبلیغ در شبکه نمایشی گوگل (Display Campaign)، کمپین فروش محصولات (Sales Campaign)، کمپین ویدئویی (Video Campaign)، کمپین اپلیکیشن (App Campaign) باشد. در فروشگاه اینترنتی لباس تصمیم به فروش به مشتریانی داریم که در گوگل به جست و جو خرید اینترنتی لباس می پردازند، بنابراین Search Campaign را انتخاب می نماییم.
مطابق تصویر بالا بر روی دکمه New Campaign کلیک نمایید. در مرحله بعدی گوگل از شما هدفتان برای تبلیغات را می پرسد. آیا شما تمایل به افزایش فروش، برندینگ، افزایش ترافیک ورودی سایت، تبلیغ اپلیکیشن و دیگر اهداف دارید. هدفتان را انتخاب نموده و به مرحله بعد بروید. در این مثال هدف ما افزایش فروش می باشد بنابراین بر روی Sales کلیک می نماییم.

 

هدف کمپین گوگل ادوردز

 

در ادامه نوع کمپین خود را انتخاب نمایید.

 

انواع مختلف تبلیغ در گوگل

 

در ادامه از شما پرسیده می شود که با چه روشی مثل بازدید از سایتتان، برقراری تماس تلفنی، دانلود اپلیکیشنتان و یا روش های دیگر می خواهید به هدفتان با تبلیغات در گوگل برسید. در این مثال با مراجعه کاربران به سایتمان و خرید ما به هدف مورد نظرمان می رسیم، بنابراین Website Visits را انتخاب می نماییم.

 

نحوه ساخت کمپین ادوردز

 

در مرحله بعد یک نام برای کمپین خود انتخاب نمایید و شبکه ای که می خواهید تبلیغات گوگل در آن نمایش داده شود مشخص نمایید. برای مثال گفته شده Search Network را انتخاب می نماییم.

 

تنظیمات کمپین ادوردز

 

در ادامه به تنظیمات دیگر کمپین می پردازیم. شما می توانید بازه تاریخی مورد نظرتان برای اجرای کمپین را از Start and end dates انتخاب نمایید. اگر می خواهید کمپینتان تا زمانی که اکانتتان شارژ دارد اجرا شود، برای آن End Date مشخص نکنید. در بخش Ad Schedule می توانید تنظیم نمایید که تبلیغات گوگل شما در چه روز هایی از هفته و در چه روز هایی نمایش داده شود. بطور مثال اگر کسب و کار شما به گونه ای است که مشتریان نیاز به تماس تلفنی با شما دارند و شما فقط در ساعات اداری می توانید این خدمات را ارائه دهید می توانید با انتخاب این ساعات در این بخش تبلیغات هدفمند تری داشته باشید. سپس می توانید کشور و زبان مورد نظر جهت نمایش تبلیغات گوگل را تنظیم نمایید. متاسفانه به دلیل تحریم ها شما مستقیم نمی توانید کشور ایران را انتخاب نمایید. ولی توصیه ما به شما این است که اگر کاربران هدف شما ساکنان ایران هستند شما تنظیمات کمپینتان را بر روی تمام کشور ها یعنی All countries and territories انتخاب نمایید، زیرا برخی از افراد از IP های کشور های دیگر برای استفاده از اینترنت استفاده می نمایند و اگر شما کشورهای خاصی را انتخاب نمایید ممکن است تعداد زیادی از مخاطبان را از دست بدهید.
به این نکته توجه نمایید که شما حتی می توانید کشور هایی که نمی خواهید تبلیغاتتان در آنها نمایش داده شود انتخاب نمایید و آنها را Exclude کنید. شما می توانید کشور هایی که حروف زبانشان به فارسی شبیه است، همچون کشور های عربی و کشور هایی مثل افغانستان و پاکستان انتخاب نموده و تنظیم نمایید که تبلیغاتتان در این کشور ها نمایش داده نشود و هدفمند تر به مخاطبان اصلی خود دست پیدا کنید.

 

انتخاب کشور و زبان تبلیغات در گوگل

 

سپس ماکسیمم بودجه ای که می خواهید گوگل در هر روز برای تبلیغات شما استفاده کند را در بخش Budget انتخاب نمایید. در بخش Bidding می توانید تنظیم نمایید که هزینه شما به ازای هر کلیک بصورت اتوماتیک تعیین شود یا اینکه خودتان بر اساس هدف و کلمه کلیدی هایتان تصمیم بگیرید هر کلیک چه مقدار هزینه برای شما داشته باشد. برای این کار Manual CPC را انتخاب نمایید.

 

بودجه بندی در کمپین ادوردز

 

در مرحله بعدی به ساخت گروه های تبلیغاتی یا Ad Group ها می پردازید. شما می توانید هر تعداد اد گروپ که مد نظرتان است بسازید. اسم آن را انتخاب و بودجه ای پیش فرض برای آن تنظیم نمایید وکلمات کلیدیتان را اضافه کنید.
برای آموزش انتخاب مناسب ترین کلمات کلیدی به مقاله "چگونه کلمه کلیدی تبلیغ گوگل ادوردز را انتخاب کنیم؟" مراجعه نمایید.

 

 ساخت اد گروپ در گوگل ادز

 

سپس به ساخت متن تبلیغاتی ای که به کاربران نمایش داده می شود و یا Ad Text می پردازیم. صفحه ای از سایتتان که می خواهید کابران بعد از کلیک به آن وارد شوند را داخل Final URL بگذارید. سعی کنید عناوین یا Headline های جذاب بنویسید و از پیشنهادات کسب و کارتان همچون ارسال رایگان و یا عودت کالا و یا گارانتی استفاده نمایید. توضیحاتتان را در بخش Description بنویسید و پیش نمایشی از تبلیغ در گوگل را در سمت راست صفحه مشاهده می نمایید.

 

مراحل ساخت متن تبلیغاتی در گوگل ادز

 

در آخر خلاصه ای از تنظیمات کمپین خود مشاهده می نمایید و سپس بر روی دکمه Publish بزنید.

 

تبلیغ در گوگل

 

اولین کمپین شما با موفقیت ساخته شد. توجه داشته باشید شما می توانید تنظیماتی که در ابتدا انجام دادید در بخش های مختلف پنل گوگل ادوردز تغییر دهید و گزارش عملکرد کمپین خود را در بخش Overview مشاهده نمایید.

 

کمپین گوگل ادوردز

 

شما می توانید با تبلیغ در گوگل به مرتبط ترین مخاطبان کسب و کار خود با کمترین هزینه نسبت به دیگر روش های تبلیغاتی دست یابید. توجه داشته باشید که در دنیای امروزی تقریبا همه افراد از گوگل استفاده می کنند و شما به راحتی می توانید تبلیغاتی هدفمند داشته باشید.
در مقالات بعدی به آموزش قسمت های دیگر گوگل ادز می پردازیم.

 

شکیبا باشید ...